Devět z deseti učitelek okusují kosti

Devět z deseti učitelek okusují kosti, já mezi nimi. Mluvíme jedna přes druhou, přesně tak, jak učíme děti, že se to nemá, a je nám spolu dobře.

Naše každoroční slezina. Říkáme tomu, že se taky jednou sejdeme v jiném prostředí než školním a školkovském, aby nám už z těch dětí nehráblo.  Takže sedíme v restauraci, vyhlášené skvělými grilovanými žebírky, kromě jedné jsme si je objednaly všechny, uculujeme se na sebe, a vyprávíme si - hádejte o čem: samozřejmě o dětech!

Každá máme nějaké to „naše“ dítě, nezapomenutelné. Úderem třetího voňavého žebra přicházím na řadu já. Po krátkém zamyšlení dávám „do placu“ Jonáška z mého prvního působiště. Byl integrovaný a téměř okamžitě mezi námi obapolně vzplála láska na první pohled.

Jonášek byl synem dvou velmi mladých vědců. Jevil se jako téměř nezvladatelné dítě. Nevychované. Extrémně nešikovné. Vzteklé. Možná retardované? Tak ho i ohodnotili v klasické školce, načež se ho zbavili, respektive ho doporučili k nám, kde jsme byli specializovaní na děti, které z nějakého důvodu nemohly do běžné školky.

Ještě týž den, kdy k nám přišel, mi Jony napsal báseň. Ve čtyřech letech! Hůlkovým písmem, několik slok. Mluvil se mnou spisovně, zdvořile, v souvětích. Celkem jsem neměla důvod nemluvit s ním jako se sobě rovným. Byl mi za můj respekt vděčný. Probrali jsme spolu spoustu filozofických otázek, naučil mě zacházet s počítačem, za což mu děkuji. Neustále maloval nějaké záhadné vzorečky. Nosil si na to specielní čtverečkovaný sešit. Že jsem neznala onen vzorec, bylo celkem nepodstatné, víc mě zaujalo, že ho má na každém listě v každém čtverečku, z obou stran. Pak jsem přišla na to, že se tím uklidňoval.

Naprosto neschopný byl naopak v praktických dovednostech, včetně samoobslužných. „Ivanko, mě něco trápí,“ svěřil se mi jednou odpoledne. „A co tě trápí, Jonášku,“ ptala jsem se znepokojeně, protože se tvářil, jako by měl každým okamžikem omdlít. „Nedokážu to přesně definovat,“ děl ustaraně, „ale nemohu udělat ani krok!“ Kousla jsem se do rtů, abych nezavyla smíchy. Jonášek měl slipečky i tepláky kolem kotníků, jak si je zapomněl natáhnout po spaní. „Zkus si, Jony, vytáhnout kalhoty až nahoru,“ poradila jsem mu s kamennou tváří. Po několika pokusech bylo vše na svém místě a Jony zářil.  „Děkuju ti, Ivanko, ty mi vždycky tak dobře poradíš!“

Nejradši bych ho vzala do náruče a poňuchňala ho, ale včas jsem se zarazila. Přesně tohle Jonáš nesnášel. Nesnesl ani náhodný dotyk dětí při hře, radši si hrál sám. Ostatní děti to samozřejmě brzy vyčíhly. Jak už to tak bývá, jinakost přitáhla pokušitele. Od dotyků, které byly vysloveně určené k tomu, aby Jonyho vytočily, byl jen krůček k celkem regulérní šikaně, zvláště odpoledne, kdy se třídy mísily. Nejvíce na Jonyho útočil ten největší zbabělec z předškolní třídy. Věděl, že ránu nedostane zpět, tak si to užíval. Nějaké „ty ty ty“ od paní učitelky ho nijak nebralo.

„Jonáši, dneska to spolu vyřídíme jednou pro vždy,“ slíbila jsem mu, když si na to zase jednou stěžoval. ( Už jsem chápala ty „nepříčetné stavy“, které měl v posudku z minulé školky! ) Ten den jsem měla odpolední směsku já. Vzala jsem si Jonyho stranou.  „Máš dovoleno plácnout Toma zpátky, ale musíš pořádně, rozumíš? Aby si to pamatoval a už tě nechal na pokoji! Když to odflákneš, skočí po tobě a namele ti!“ zahovořila jsem sugestivně.

„Když já ale nemohu,“ naříkal Jonášek, „já se tak… štítím!“ Zamyslela jsem se. Navádím nevinné dítě k násilí, říkala jsem si sebekriticky. Ale jestli ho nenaučím se bránit, půjde to s ním dál. Každej blbeček si na něm bude odreagovávat komplexy. „Mám to,“ řekla jsem vážně. „Až tě zase bouchne, prostě zavřeš oči a rychle mu to vrátíš!“  Stál přede mnou jako hromádka neštěstí. „No,“ připustil nakonec váhavě, " to by snad šlo".

 Šlo! Jak na drátku!  Tomáš přistoupil k Jonáškovi, aby si načechral své pochybné ego a se smíchem ho třepl přes ruku. Jonáš se otočil a zavřel křečovitě oči. Po paměti kluka sejmul jak profesionál. Pak si letěl umýt ruce. „Začal sis!“ odehnala jsem žalobníka. „A jestli mu někdy ještě něco uděláš, bude to ještě horší!“ A Jonáš měl, přinejmenším do konce docházky do našeho zařízení, klid.

Poruchy autistického spektra…Co o nich vlastně víme? Jonáškovi jsme doporučili odklad, ač uměl číst, psát i počítat. Doufala jsem, že ho trochu zocelíme v sociálních záležitostech. No, něco šlo, něco ne. Šel do třídy s malým počtem dětí, aby mu to tam tak nelezlo na nervy. Nebylo to bez problémů, jak referovali ustaraní rodiče, kdykoli jsme se potkali. Ale šlo to.

I na gymplu to šlo. Teď je na VŠ, a je za hvězdu, i na té druhé VŠ, kterou studuje paralelně…

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Ivana Dianová | neděle 25.1.2015 17:10 | karma článku: 33,82 | přečteno: 1683x
  • Další články autora

Ivana Dianová

Exotická večeře

Potřebujete se nějak potěšit? Utěšit? Není nad to, když vám někdo z lásky připraví nějakou líbeznou krmi.

25.4.2024 v 1:12 | Karma: 18,80 | Přečteno: 403x | Diskuse| Ona

Ivana Dianová

Nedívej se tam, nikdo tam není

Nevím přesně, zda je to dar nebo prokletí. Jsem pro jistou skupinu obyvatel nepřehlédnutelná a neodolatelná. Vlastně s tím nic nechci dělat, i kdyby to šlo, když se tak nad tím zamýšlím.

10.4.2024 v 10:24 | Karma: 24,24 | Přečteno: 953x | Diskuse| Ona

Ivana Dianová

Billa šok

Billu navštěvuju docela často, mám ji totiž co by kamenem dohodil. Mám vůči ní spoustu výhrad, ale jít s plnými taškami pět minut, nebo jet několik stanic je dost rozdíl, což u mne hraje zásadní roli. Dnes jsem tam utrpěla šok.

26.3.2024 v 22:32 | Karma: 42,67 | Přečteno: 10393x | Diskuse| Ona

Ivana Dianová

Utržená ze řetězu

Použila jsem samozřejmě nadsázku, ale musím se přiznat, že utrženě si kapku skutečně začínám připadat. Hledám, ba slídím, sháním, toužím a těším se. Strašně!

25.3.2024 v 20:38 | Karma: 29,94 | Přečteno: 903x | Diskuse| Ona

Ivana Dianová

Kšeft století

Nejsem obchodně zdatná. Vůbec. Nemám v sobě to pnutí a když se občas snažím v tomto směru něco podniknout, kdekdo mě dokonale očůrá. Tím víc mě fasinují lidé, kteří to mají naopak, zejména když tím nepoškozují druhé.

21.3.2024 v 14:46 | Karma: 31,72 | Přečteno: 920x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb zápolí v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  9:13

Přímý přenos Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která je...

Byl na vozíku, po výměně kyčlí běhá, trénuje na maraton. Pomáhá mu konopí

26. dubna 2024  8:58

Jakub Kryšpín pracoval, dálkově studoval vysokou školu, měl plány do budoucna. Ty ale v roce 2006...

Z mrazu konečně do tepla. Už dnes bude 17 stupňů, o víkendu i přes 20

26. dubna 2024  8:21

Chlad a mráz zřejmě končí. Meteorologové avizují už na pátek teploty přes patnáct stupňů, o víkendu...

Ukrajinci dočasně stahují tanky Abrams. Jsou zranitelné při nasazení dronů

26. dubna 2024  8:01

Ukrajina dočasně stáhla z boje americké tanky Abrams M1A1, které se ukázaly být zranitelné při...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 629
  • Celková karma 32,16
  • Průměrná čtenost 2036x
Učitelka MŠ, matka, muzikantka, autorka knih "30% pro život" a  "Dokonalá rozkoš", ...a také Danajka.  Psát mi můžete na ohlasynablogdanajka@seznam.cz             Miluju Ich formu a mám jen jeden život, takže... :-)

Seznam rubrik

Oblíbené blogy