Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Příběhy z mé rodiny VI.

Někdy se setkají dvě naprosto rozdílné osoby a zůstanou spolu až do konce života. Myslím, že naši se museli mít hodně rádi- jinak nevím. Totální rozevlátec a spořádaná dáma vždy s bílým límečkem a dokonalým nadhledem a přehledem. 

Máma původně pracovala jako sekretářka, táta měl několik výučních listů, patentů na nejrůznější zlepšováky, a genetickou zátěž, kterou byla záliba v zahradničení. Jeho rodiče i sourozenci na tom byli stejně. Bez ohledu na vzdělání a povolání se všichni nějak ochomýtali kolem pěstování a prodeje květin a výrobků, které se prodávaly na Dušičky a na Vánoce.

Nejdřív prodávali tzv. na "bedně", na stolcích, pak měli několik stánků. Máma poměrně dlouho odolávala, pak začala pomáhat babičce, pak tátovi, nakonec do toho spadla taky. Prodávat kytky ji bavilo, výroba věnců ze slaměnek a šišek taky, táta byl úplně ve svém živlu, a finančně to také bylo lepší než úředničina, co si budeme...

V našem bytě se dlouho před MDŽ rychlila bříza, narcisky a tulipány, hlavní to zboží k téhle příležitosti. Potají jsem si vybírala ty nejhezčí a pašovala je do sklenic do svého pokoje. Později přišly karafiáty, jiřinky, chryzantémy a gladióly! Ty miluju možná nejvíc. Pak astry, které jsem si oblíbila až jako dospělá, přišly mi jako vyloženě hřbitovní. V létě jsme napichovali slaměnky na špendlíky- do budoucích věnečků, a na dráty- ty se pak usušené obkládaly tatarikou a staticí. Před Dušičkami už zboží čekalo v bednách v kůlně na zahradě a jen se po nich zaprášilo! A Vánoce u nás začínaly ne vůní pečícího se cukroví, ale mnohem dřív vůní pozlaceného jmelí, lakovaných šiškových věnců a nažehlených stuh. Sklep byl plný svícínků ze šišek a závěsů z jehličnanů, které šly mimořádně na dračku.

Moje maminka v nezbytném bílém límečku a slušivém baloňáku, kabátě s kožešinovým límcem, mohérovém svetříku, halence s broží a v nádherném černém drdolu se skvěle vyjímala na trhu, u stolečku naproti Spořitelně i později ve stánku u hřbitova. Prodávala moc ráda. Měla ráda tu práci, kytky i lidi, kteří se k ní stahovali na kus řeči. Můj otec, vždy rozevlátý, nedbale oblečený, jen napůl duchem přítomný pilně nosil další a další zboží a dělal, co mohl, jen aby nemusel obsluhovat. Nesnesl fronty, které u našeho prodejního místa vždy byly, a nesnesl ty chtivé štěbetající davy. Ještě kdyby si ty kytky každý sám opatrně vytáhl z nádoby, sám zabalil a PŘESNOU částku vhodil do kasy! To by možná táta ještě ustál! Ale když toho někdo chtěl víc, pořád na něj mluvil, vymýšlel si, otec byl v jednom ohni a přestávalo mu to počítat. Nejhorší bylo, když mu někdo nabídnul velkou bankovku a snaživě dodal: "Já vám dám ty drobné, ano?" Tu otec vybuchl zoufalstvím a hlučně odmítl. "V žádném případě! Nikdy! Nechte si to!" V křečích vrátil vyděšenému zákazníkovi nazpátek a prchl buď do auta, nebo úplně pryč. Styk s veřejností zkrátka nebyl jeho nejsilnější stránkou.

Máma s tím byla smířená. Konec konců, byl to táta, kdo se dřel na zahradě, kdo vyráběl, zavážel, nebyl to ulejvák, jen neměl rád moc lidí pohromadě. (Rozumím mu.)Vzpomínám si na poslední vánoční prodej mých rodičů. To už oběma bylo k sedmdesátce. Vyšla jsem z metra a u kašny mě upoutal můj otec. Radostně z dálky sledoval mámu, jak obsluhuje před stánkem, kde měla vystavené nádherné výrobky, na které stojí opravdu šílená fronta. Přešla jsem ke stánku a začala obsluhovat. Máma se mile usmívala, hbitě podávala tu načančaný paťák, tu několik kytic, věnec, k tomu hromadu svíček, sirky, jen tak mimochodem vše spočítala a ještě si popovídala. "Proč ti táta nepomáhá?" pronesla jsem jen tak pro pořádek, bylo mi to jasné- otcova sociální fobie nic takového nepřipustí. "Ten bídák," cedila skrz zuby máma, "ten srab," usmívala se na lidi jak madona a dál prodávala," jen se na něj podívej!" Mávla přes silnici na rozzářeného tátu, pyšného, jak se jeho vlastnoručně udělané zboží líbí, aby k ní přišel. Táta v tu chvíli zvadl. Chvíli zmateně gestikuloval a pak se odplížil do metra. Nikdo a nic na světě by ho nepřiměl k tomu, aby se vmezeřil mezi nás a nakupující. Dostavil se asi za hodinu, doplnil zboží a zase zmizel...

Občas jedu kolem Židovského hřbitova. Stánek tam ještě je, ale dávno patří někomu jinému, cizímu. Vždycky mi trochu zatrne u srdce a vidím tam naše, jak se ohánějí. Tak hezké, vkusné, originální a cenově laskavé zboží jsem už taky nikdy nikde nespatřila. Jsem jediná z mých sourozenců, bratranců, tet, a tak dále, která se prodeji nevěnuje. Ale stejně to ve mně je. Ta genetická zátěž...

 

Autor: Ivana Dianová | pondělí 21.8.2023 1:50 | karma článku: 34,39 | přečteno: 715x
  • Další články autora

Ivana Dianová

Exotická večeře

Potřebujete se nějak potěšit? Utěšit? Není nad to, když vám někdo z lásky připraví nějakou líbeznou krmi.

25.4.2024 v 1:12 | Karma: 20,46 | Přečteno: 471x | Diskuse| Ona

Ivana Dianová

Nedívej se tam, nikdo tam není

Nevím přesně, zda je to dar nebo prokletí. Jsem pro jistou skupinu obyvatel nepřehlédnutelná a neodolatelná. Vlastně s tím nic nechci dělat, i kdyby to šlo, když se tak nad tím zamýšlím.

10.4.2024 v 10:24 | Karma: 24,94 | Přečteno: 969x | Diskuse| Ona

Ivana Dianová

Billa šok

Billu navštěvuju docela často, mám ji totiž co by kamenem dohodil. Mám vůči ní spoustu výhrad, ale jít s plnými taškami pět minut, nebo jet několik stanic je dost rozdíl, což u mne hraje zásadní roli. Dnes jsem tam utrpěla šok.

26.3.2024 v 22:32 | Karma: 42,72 | Přečteno: 10403x | Diskuse| Ona

Ivana Dianová

Utržená ze řetězu

Použila jsem samozřejmě nadsázku, ale musím se přiznat, že utrženě si kapku skutečně začínám připadat. Hledám, ba slídím, sháním, toužím a těším se. Strašně!

25.3.2024 v 20:38 | Karma: 30,19 | Přečteno: 909x | Diskuse| Ona

Ivana Dianová

Kšeft století

Nejsem obchodně zdatná. Vůbec. Nemám v sobě to pnutí a když se občas snažím v tomto směru něco podniknout, kdekdo mě dokonale očůrá. Tím víc mě fasinují lidé, kteří to mají naopak, zejména když tím nepoškozují druhé.

21.3.2024 v 14:46 | Karma: 32,00 | Přečteno: 925x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Ruské vojsko dobylo další ves, hlásí Moskva. Padnout měla Novobachmutivka

28. dubna 2024  14:27

Sledujeme online Ruská vojska dobyla další vesnici v Doněcké oblasti na východě Ukrajiny, Novobachmutivku, uvedlo v...

TOP 09 má na ministra pro vědu a výzkum čtyři kandidáty, řekl Válek

28. dubna 2024  12:58,  aktualizováno  14:25

Na ministra pro vědu a výzkum má TOP 09 podle místopředsedy strany a ministra zdravotnictví...

V Rakousku zemřel český turista, měl nehodu při jízdě na kajaku

28. dubna 2024  14:15

Při sobotní nehodě na kajaku nedaleko rakouské obce Scheffau zemřel 36letý Čech, uvedla rakouská...

V Ostravě se střetl motorkář s dvěma vozidly, zraněním na místě podlehl

28. dubna 2024  11:15,  aktualizováno  13:29

V Ostravě na ulici Rudná poblíž křižovatky s ulicí Vratimovskou se střetl motorkář s dvěma vozidly....

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 629
  • Celková karma 32,48
  • Průměrná čtenost 2036x
Učitelka MŠ, matka, muzikantka, autorka knih "30% pro život" a  "Dokonalá rozkoš", ...a také Danajka.  Psát mi můžete na ohlasynablogdanajka@seznam.cz             Miluju Ich formu a mám jen jeden život, takže... :-)

Seznam rubrik

Oblíbené blogy