Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Příběhy z mé rodiny I.

Na své rodiče vzpomínám denně. Jsou tu se mnou tak nějak pořád. V poslední době si obzvláště vybavuju jejich vzpomínky na válku. Snad nějak pracuje moje podvědomí, nevím, ale hodně se mi o nich a jejich příbězích i zdává...

Zatímco otcovi příbuzní se mi postarali spíš o koncentráčnický syndrom, obzvláště strýc, který byl zatčen při studentských protestech "za Opletala", čímž vždy zahajoval své vyprávění pří každé návštěvě, a než dopil svou obligátní láhev slivovice, znala jsem v Oranienburgu každou pryčnu, máminy vzpomínky byly domácí, uchopitelné a v zásadě měly dobrý konec. Máma měla v rodině rovněž vězně, někteří se dokonce už nevrátili, ale i přes svou vlastní zátěž před námi nevypustila z úst nic, kvůli čemu bychom nespali.

V jejím vyprávění babička, její maminka, chodila do Horské ulice nad Albertovem nejdřív na květy černého bezu, ze kterého dělala obalovanou "kosmatici", něco jako v těstíčku, osmaženou a tuze dobrou, pak na bobule, ze kterých dělala sirup.

Babička byla pověstná pitím černé žbryndy přes cukr. Mezi rty sevřela půl kostky,  přes ni si do úst přecedila kafe,a ve finále měla pocit, jako by vypila plný kafáč sladkého nápoje. Děda zase pil jenom černou hořkou cikorku, do které si lámal kůrky. A dojídal po dětech. Prý vždycky toužil po "něčem mastném". Nebylo divu, těžce pracoval a v rodině bylo pět dětí. Ale prostě nebylo. Při tomhle máma vždycky slzela. Ještě já si pamatuju, jak prarodičům nosívala dobrůtky, a dědovi speciálně "mastnoty", rozuměj šunku od kosti, škvarečky, a tak, jenže děda dostal rakovinu žaludku a dobrot si už moc neužil. Ta nespravedlivost ji zdrtila skoro jako válka sama.

Babička také dřela, kromě toho měnila oblečení a parádu za jídlo. Pocházela z ne zcela nuzného prostředí, vdávala se na tu dobu pozdě: v sedmadvaceti letech, navíc si potrpěla na parádu. Na fotkách pózuje ve vlněných kostýmech s kožešinou na límci a klobouku, nebo parádních letních šatech a blůzkách. To všechno proměnila za kousky másla navíc, nějakou zeleninu, brambory, aby její děti neměly takový hlad. Její tatík byl rychtářem v Poříčí, a odsud přicházelo do pražské spíže sádlo. Na bílé porcelánové sádelníky s pokličkou máma vzpomínala celý život. Každé léto jsme jezdili na chatu vybaveni podobným, jen tehdy máma měla jistotu, že budeme v bezpečí před hladem.

Před koncem války už nebylo nic, jenom hlad. Tuhle část vyprávění jsem si vždycky užila. Babička oslovila svého spolužáka z Třemošnice u Divišova. Přiznala, že nemají co jíst a nabídla se coby pomocnice v hospodářství. A teď se máma rozzářila. "A ten spolužák řekl :"Karolíno, vezmi ty svoje děti a hned přijeď!" Jaká tíže musela z babičky spadnout, je znát i na gestech, která mám a vždy používala, jak je odkoukala od babičky. A stalo se. Babička pracovala, kde se dalo, a díky velkorysosti těchto lidí mohla zachránit své děti. Líbilo se mi vyprávění, jak například nocovali. V jedné místnosti se dala na zem sláma, a tam spali všichni pohromadě, domácí i hosté, takto přátelé na celý život!

A ještě jedna vzpomínka. Když tudy postupovali Rusové, někomu vzali krávu, zabili, vyvrhli, uvařili nebo upekli, to nebylo blíže určeno, ale jelikož nejedli vnitřnosti, babička se jako jediná odvážila si o ně říct, a dostala je. Popis situace mě vždy rozesmál. Představa, jak moje babička kráčí do kopce k chalupě, v ruce nese játra, srdce, a...OCAS(!) mě podráždí ještě dnes. V duch vidím kravský ocas v kůži, s bambulkou na konci, jako když jsem malá poslouchala maminčino vyprávění a slyším, jak se se smíchem ptám: " A na co ten ocas, fuj?!" Máma se směje, přitom pomlaskává, abych se smála ještě víc. "No na polívku! Ta byla!" A já zase: "I s těma chlupama, mami?!" A máma protáčí oči v sloup. "Bez! A byla to ta nejlepší polívka, jakou jsem od té doby nejedla, pravý lék!"

Jako dospělá, už jsem měla malého syna, máma onemocněla a nemohla jíst, i vzpomněla jsem si na tu polívku, nejlepší, jakou kdy máma jedla, a odhodlaně jsem vstoupila do řeznictví. Když lék, tak lék. Rozhlížela jsem se, kde to uvidím viset, tu dlouhou věc, fuj, celá nesvá; nikde nic. "Máte kravský ocas?" optala jsem se šeptem prodavačky. "Oháňku, jistě, máme, kolik chcete?" Představila jsem si, jak jdu Slezskou, tam jsem tehdy byla nakupovat, teď je tam restaurace, a nesu jako šálu několik ocasů. Chlupatých. A všichni to uvidí a budou říkat: hele, vona nese vocasy, fuj! Šly na mě mrákoty. No ale máma, že. Ale prodavačka mi ukázala na nasekané kosti obalené masem, a to už šlo. Žádné chlupy, žádná bambulka. Dala mi to do igelitky, asi pět kousků, jeden jsem věnovala psovi, z ostatních plus zeleninky uvařila něco parádního! Úspěch byl fantastický!

Stejně jako moje máma tehdy pozdě a krátce mohla svému otci vděčně nosit "mastnotu", ani já už nemám pro koho vařit "lék" z kravského ocasu. Život šel dál, příběhy se udály, vypravovaly, a také zaniknou. Ale ještě jsem tu já, a ještě mohu vyprávět...

 

Autor: Ivana Dianová | pátek 21.7.2023 23:44 | karma článku: 41,48 | přečteno: 3373x
  • Další články autora

Ivana Dianová

Exotická večeře

Potřebujete se nějak potěšit? Utěšit? Není nad to, když vám někdo z lásky připraví nějakou líbeznou krmi.

25.4.2024 v 1:12 | Karma: 20,46 | Přečteno: 470x | Diskuse| Ona

Ivana Dianová

Nedívej se tam, nikdo tam není

Nevím přesně, zda je to dar nebo prokletí. Jsem pro jistou skupinu obyvatel nepřehlédnutelná a neodolatelná. Vlastně s tím nic nechci dělat, i kdyby to šlo, když se tak nad tím zamýšlím.

10.4.2024 v 10:24 | Karma: 24,94 | Přečteno: 969x | Diskuse| Ona

Ivana Dianová

Billa šok

Billu navštěvuju docela často, mám ji totiž co by kamenem dohodil. Mám vůči ní spoustu výhrad, ale jít s plnými taškami pět minut, nebo jet několik stanic je dost rozdíl, což u mne hraje zásadní roli. Dnes jsem tam utrpěla šok.

26.3.2024 v 22:32 | Karma: 42,72 | Přečteno: 10403x | Diskuse| Ona

Ivana Dianová

Utržená ze řetězu

Použila jsem samozřejmě nadsázku, ale musím se přiznat, že utrženě si kapku skutečně začínám připadat. Hledám, ba slídím, sháním, toužím a těším se. Strašně!

25.3.2024 v 20:38 | Karma: 30,19 | Přečteno: 909x | Diskuse| Ona

Ivana Dianová

Kšeft století

Nejsem obchodně zdatná. Vůbec. Nemám v sobě to pnutí a když se občas snažím v tomto směru něco podniknout, kdekdo mě dokonale očůrá. Tím víc mě fasinují lidé, kteří to mají naopak, zejména když tím nepoškozují druhé.

21.3.2024 v 14:46 | Karma: 32,00 | Přečteno: 925x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Irák schválil nový zákon proti homosexualitě, hrozí za ni až 15 let vězení

28. dubna 2024  8:40

Irácký parlament v sobotu schválil nový zákon zaměřený proti vztahům lidí stejného pohlaví. Nově...

Počasí v Česku opět ovlivní saharský prach. Vytvoří oblačnost, sníží teploty

28. dubna 2024  7:47

Počasí v Česku v neděli opět ovlivní saharský prach. Vytvoří oblačnost, se kterou nepočítaly...

Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se

28. dubna 2024

Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...

Děti na Haiti cestou do školy překračují mrtvoly. Misie z USA líčí praktiky gangů

28. dubna 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Co mi vyprávěli po telefonu známí z Haiti, k nimž tam jezdím: školy a obchody se řídí podle toho,...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 629
  • Celková karma 32,48
  • Průměrná čtenost 2036x
Učitelka MŠ, matka, muzikantka, autorka knih "30% pro život" a  "Dokonalá rozkoš", ...a také Danajka.  Psát mi můžete na ohlasynablogdanajka@seznam.cz             Miluju Ich formu a mám jen jeden život, takže... :-)

Seznam rubrik

Oblíbené blogy