Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Alkohol, medvěd a tma aneb Nikdy se nevzdám!

Pozvala jsem Beronu k nám na chatu a už v té chvíli jsem věděla, že to bude zajímavé. Že o zážitky nebude nouze! A opravdu nebylo...

Ač metr čtyřicet osm vysoká, přiřítila se jako velká voda. Na malém růžovém kole, kolem hlavy měla uvázanou osušku, aby ji po cestě neožehlo, a tato za ní rozmarně a exoticky vlála. Její cesta z Chlumu k nám trvala hodinu, a to převážně po silnici, která byla v této době rozžhavená do tekuta, a Berenika nechtěla riskovat úžeh ani rudokožství.

Měly jsme tehdy obě pětileté syny, takže mně bylo třicet, Beroně o pár chlupů více, čímž naznačuju, že jsme byly stále ještě mladicky rozvrkočené. Kamarádka nechala syna tchýni, já měla na chatě oba  radostně hlídající rodiče, takže bylo jasné, že si to parádně užijeme!

Už první večer Berona usoudila, že na oslavu takového setkání je naše studniční voda, popřípadě mléko ze statku žalostně nedostačivá. Já- nepijan- jsem si to sice nemyslela, ale host do domu, ... Známe všichni, že.

Večer jsme se ošplíchly v rybníku, nápaditě ohodily, což můj tehdy pětasedmdesátiletý otec, který se ještě pořádně nevzpamatoval z dojmu z ranního Lawrence z Arábie na kole, okomentoval zděšeným zamručením. Když jezdíte na chatu autobusem, neberete si zpravidla koktejlky, což ovšem neznamená, že si je nemůžete důmyslně vyrobit z parea, plavek, a zavařovacích gumiček. A že se v tom nedá jet na kole? Ale kdeže, ujistila jsem tátu. Vzdal to, a jen pro pořádek nás mdlým hlasem varoval, ať se vrátíme před půlnocí, dokud budou svítit chalupy ve vsi a dokud budou chataři u táboráků, případně u svíček. V chatové osadě tehdy nebyla elektřina, ve vsi veřejné osvětlení, a cesta stejně vedla převážně lesní pěšinou. 

Vesnická hospůdka nás mile přijala. Když jsme si toho dost řekly spolu i s dalšími hosty, takto s mými letitými známými, přičemž Berona vycucla láhev červeného a já dvě štamprle Becherovky, nechala si Berona přinést šachy. "Diano, to naše setkání musíme oslavit i intelektuálně!" Hrávala několik let, já také, přesněji řečeno já hrála na základce v šesté a sedmé třídě, abych se zavděčila zeměpisáři, který vedl šachový kroužek, ona asi deset závodně. I zasedly jsme.

Beruška vínem příjemně nabuzená, já po těch dvou nezvyklých panácích zrubaná jak zvíře, sotva jsem držela hlavu a oční víka. Měla jsem černé figurky, černé abstinentní svědomí a černou předtuchu, která se vzápětí naplnila. Kamarádka mi postupně vyvraždila vše, až na krále a jezdce. Ne jezdce, ale koně, musím se opravit. Koníčka krásného, vraného! Nedám! Honila mě po šachovnici až do zavíračky. Domorodci se srdečně bavili, pak už se nás možná trochu i báli, ale já se nevzdala! Nikdy se nevzdávám! 

Už cesta po vsi byla pikantní, protože byla opravdu skoro tma, málokteré okno bylo schopno a ochotno nám prozářit cestu, ale příkopy to jistily. Na kolo jsme si usednout netroufly, takže jsme jenom čas od času vytahovaly naše nemotorová a nemotorná vozidla ze škarpy. No, i to je život! Jakmile jsme vyšplhaly na hráz, poslední chalupu v zádech, přešel nás humor. Já jsem si sice pamatovala, jak vypadá cesta dolů a následně lesem až k chatě, ale tohle teď bylo na cvičeného vodicího psa. Nebylo znát, kde končí cesta a začíná hladina rybníku, nebylo vidět zkrátka nic, a na orientaci čichem jsme se necítily. Baterky jsme si nevzaly, moje kolo světlo nemělo nikdy, a to Beronino potřebovalo pohyb, aby se rozsvítilo, na což si ze známých důvodů netroufla.

"A jsme v pr...., " pronesla Berona, takto středoškolská profesorka, jejíž nejsprostší slovo dosud bylo "jejda", navíc hluboce věřící, takže když zanaříkala "panebožešmarjápanno," a neomluvila se za urážku na boží cti, pochopila jsem, že i ona vidí celkově jedno velké lejno, a situace je tedy víc než vážná. Naše společná vlastnost, jíž jsme přímo pověstné, a která nás jednou jistě zabije, je však to, že se nikdy a za žádných okolností nevzdáváme! A tak i nyní jsme  se pomaličku spouštěly z kamením vysypaného kopce a doufaly, že nebrkneme a kolo nám následně při pádu nezlomí naše mladé opilé vazy. Až se mi bude zdát, že jsme ušly dostatečný kus cesty, Berona, jakožto přece jenom lehoulince vidící, doslova půjde osahat stavbu, a popíše mi ji. A já, šeroslepá, ale domorodá, budu vědět, kde jsme, a jak daleko ještě máme jít. Jestli si někdo myslí, že si chataři zažehli intimní osvětlení nebo snad dokonce oheň na pláži, jak jsme doufaly, tak se mýlí, stejně jako jsme se mýlily my dvě. 

"Něco vidím!" vykřikla radostně Berenika. Položila kolo a vrhla se směrem, kde měla stát nějaká chata. "Jsou tu nějaké schody!" volala potichu. Že by Zemanů? Nebo už Hudečků, přemítala jsem. Schody tady mají skoro všechny chaty. " Je to patrová chata," šeptala dál. "Jakou má barvu?" přeptala jsem se automaticky a vzápětí se dozvěděla, že jsem oligofrenní: "Duhovou, blbečku!"

Čekala jsem ve tmě na další poznatky, podle kterých určím místo našeho dočasného pobytu. "Suší tu nějaké deky, přehoz? Prostě nějaká kožešina to je, tak co? Kdo má kožešinu na verandě?" Vzápětí zařvala. "Ta deka je teplá, ach, můj Bože! Ono to dýchá a bručí! Ne! Já ještě nechci! Já jsem dobrá křesťanka! A Diana tam dole u pláže taky!" Klopýtala ke mně na cestu a naříkala. Za ní se hnalo něco velkého a těžkého. Medvěd! Bručel tedy festovně! Vůbec jsem nepochybovala, že to je medvěd. Brtník? Medvěd hnědý? Černý! Blbá smrt, ale zase taková nápaditá. Originální! Dvě mladé ženy byly na Třeboňsku sežrány medvědem! Bomba!

Z místa, kde jsme tušily rybník, se začalo ozývat pravidelné vrzání a šplouchání. Vrhly jsem se tím směrem jak posedlé. Záchrana! Někdo se projíždí na lodi! Některý ze sousedů, jistě má baterku a dovede nás domů! Zažene medvěda! Domů! Hurá! 

Blížilo se světlo. Stály jsme jednou nohou na pláži a druhou ve vodě, a někde blízko bručel ten tvor. V mdlém osvětlení, které vycházelo ze staré hřbitovní lucerny se objevila loď. Na ní stála vysoká tmavá postava v širáku, v ruce bidlo, kterým se pomaloučku odrážela ode dna rybníka. "Chárón", zašeptala odevzdaně Berona, "to bylo teda rychlý!" A pevně se do mě zavěsila.

Mezitím se z rozedraných mraků vyloupl měsíc. Postava byla strašidelná, kymácející se lucerna rovněž. Pomalu přirazila ke břehu. "Copak, copak, slečinky, netrefíte domů?" zaskuhral muž suchým hlasem, a nám se sevřelo hrdlo a naopak uvolnily všechny tělesné svěrače. 

"Je tu medvěd," zašeptala Berona. "Medvěd? zasípal přízrak. "Já se medvědů nebojím. Odvedu vás domů! Svalený vršek? No, to jste hodně daleko, ale to nevadí. Projdeme se spolu a vezmu s sebou svého kamaráda!" Muž vložil bidlo do lodi a tu pak vytáhl na břeh. "To je úchyl a s kamarádem nás leda znásilní a utopí a zakopou. Nevím, jak ty, ale mně je medvěd milejší! Já mám zvířátka ráda!" zašuškala jsem Beroně do ucha.

"Ták, a můžeme vyrazit!" muž si oklepal ruce o kalhoty a lehce pískl. Z místa, kde prve bručel medvěd, se odlepil obrovský stín a skočil k němu. "No to je on! Medvěd!" vykřikly jsme s Beronou unisono. "Cože?" divil se muž. Rozsvítil silnou baterku, kterou vytáhle z kapsy a posvítil si k nohám: seděl tam černý novofoulandský pes s jazykem vyplazeným až na zem, a dělal na nás psí oči!

Olízal nás a ujal se své funkce vedoucího zájezdu. Muž jménem Šercl Jan, jak se obřadně představil, nám vyprávěl, jak se Pepy ujal, když jeho soused zemřel, a jak tu teď spolu tráví léto. Medvěd Pepa nás obíhal jak ovčácký pes svoje stádo, a nechal se laskat našimi zpocenými, ale neskonale vděčnými  dlaněmi, když jsme se všichni vydali na cestu k domovu..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Ivana Dianová | pondělí 5.6.2023 12:15 | karma článku: 33,53 | přečteno: 885x
  • Další články autora

Ivana Dianová

Exotická večeře

Potřebujete se nějak potěšit? Utěšit? Není nad to, když vám někdo z lásky připraví nějakou líbeznou krmi.

25.4.2024 v 1:12 | Karma: 19,01 | Přečteno: 407x | Diskuse| Ona

Ivana Dianová

Nedívej se tam, nikdo tam není

Nevím přesně, zda je to dar nebo prokletí. Jsem pro jistou skupinu obyvatel nepřehlédnutelná a neodolatelná. Vlastně s tím nic nechci dělat, i kdyby to šlo, když se tak nad tím zamýšlím.

10.4.2024 v 10:24 | Karma: 24,24 | Přečteno: 953x | Diskuse| Ona

Ivana Dianová

Billa šok

Billu navštěvuju docela často, mám ji totiž co by kamenem dohodil. Mám vůči ní spoustu výhrad, ale jít s plnými taškami pět minut, nebo jet několik stanic je dost rozdíl, což u mne hraje zásadní roli. Dnes jsem tam utrpěla šok.

26.3.2024 v 22:32 | Karma: 42,67 | Přečteno: 10393x | Diskuse| Ona

Ivana Dianová

Utržená ze řetězu

Použila jsem samozřejmě nadsázku, ale musím se přiznat, že utrženě si kapku skutečně začínám připadat. Hledám, ba slídím, sháním, toužím a těším se. Strašně!

25.3.2024 v 20:38 | Karma: 29,94 | Přečteno: 903x | Diskuse| Ona

Ivana Dianová

Kšeft století

Nejsem obchodně zdatná. Vůbec. Nemám v sobě to pnutí a když se občas snažím v tomto směru něco podniknout, kdekdo mě dokonale očůrá. Tím víc mě fasinují lidé, kteří to mají naopak, zejména když tím nepoškozují druhé.

21.3.2024 v 14:46 | Karma: 31,72 | Přečteno: 920x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  11:11

Přímý přenos Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Největší hrozbou je ruský imperialismus, řekl Lipavský v Budapešti

26. dubna 2024  11:05

Český ministr Jan Lipavský na setkání se svým maďarským protějškem Péterem Szijjártóem uvedl, že...

Danko dostal za nabouraný semafor pokutu a zákaz řízení. A šel zametat

26. dubna 2024

Místopředseda slovenského parlamentu a šéf vládní Slovenské národní strany (SNS) Andrej Danko...

Kdo je Matěj Ondřej Havel? Skaut a učitel dějepisu může nahradit Langšádlovou

26. dubna 2024  10:37

Za jeho životopis by se nemusel stydět ani Mirek Dušín z legendárních Rychlých šípů. Nástupcem...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 629
  • Celková karma 32,17
  • Průměrná čtenost 2036x
Učitelka MŠ, matka, muzikantka, autorka knih "30% pro život" a  "Dokonalá rozkoš", ...a také Danajka.  Psát mi můžete na ohlasynablogdanajka@seznam.cz             Miluju Ich formu a mám jen jeden život, takže... :-)

Seznam rubrik

Oblíbené blogy